Σημειώσεις απ' την παράλληλη ζωή, αρ. 8


Τι ήταν αυτό που ήθελα να δείξω στον Γ. Σ.; Τι βρισκόταν στο δωμάτιο του παλιού κτιρίου, πίσω από την πόρτα με τους σκουριασμένους μεντεσέδες και τον σύρτη που έτριζε και γρατζουνούσε; (Εκεί στην άλλη την παράλληλη ζωή που ορίστηκα κέρβερος με τρία ή εκατό κεφάλια και δόντια και λύσσα κακιά).
Στην αρχή υποψιαζόμουν ότι ήταν αρχαία πολύτιμα ευρήματα, απομεινάρια των αρχαίων πολιτισμών που οι αρχαιοκάπηλοι ζαχάρωναν και εποφθαλμιούσαν. Και ακόμη ένα παλιό κυκλαδίτικο ειδώλιο, από αυτά με τις φαρδιές πολύ φαρδιές λεκάνες για να χωράνε τη ζωή. Και άλλα τηγανόσχημα έργα και θραύσματα δοχείων της λατρείας – θρησκεία, λατρεία και θαυμασμός! Ή μια εικόνα βυζαντινή, παλιά καλοδιατηρημένη με το χρυσό φωτοστέφανο της Παναγίας, το χαριτωμένο πρόσωπο του Ιησού και τα μακριά δάχτυλα στα χέρια των αγίων. Τέτοια φανταζόμουνα.
Όμως, όταν πρώτη φορά μπήκα στο δωμάτιο μόνη μου – στον καιρό της εμπιστοσύνης – και στάθηκα απορημένη στη μέση του δωματίου, όταν άναψα τα φώτα – κάτι λάμπες απαρχαιωμένες με μυγοχέσματα και στίγματα σκόνης και υγρασίας – και είδα τις σειρές τα φορέματα, θαμπώθηκα. Έτσι όπως έπεφτε το θολωμένο κιτρινωπό φως στα πετράδια πάνω στις φούστες και στο μπούστο. Πίσω μου ο καθηγητής – ακόμη περπατούσε χωρίς βοήθεια – μάλλον απολάμβανε τον θαυμασμό και την απορία μου.
Τα φορούσαν οι γυναίκες του πύργου. Τελευταία η γυναίκα μου, είπε.
Τότε δε μου διευκρίνισε αν ήταν η γυναίκα του, αυτή στην οποία ανήκε ο πύργος, ούτε μου έκανε λόγο για την παραξενιά του Λευτέρη (Ελευθερία) που πρώτα εκδηλώθηκε με τούτα τα ρούχα. Όσο η δική μου μάνα και η γιαγιά και οι άλλες γυναίκες του τόπου μου ξαίνανε, βάφανε και υφαίνανε μόνες τους τις απλές χωριάτικες φορεσιές, τούτοι φέρναν χρυσοκέντητα ρούχα από την Ευρώπη, υφάσματα μεταξωτά, υφασμένα και κεντημένα από τεχνίτες, αποκτημένα με χρήμα εμπόρων και πλοιοκτητών.
Τι ήξερα γω από τέτοια πλούτη, καμιά επαφή, καμιά εξοικείωση με την αστική τάξη.
Σημειώσεις από την παράλληλη ζωή, αρ 8
Φωτ. Νίκος Εγγονόπουλος, "τίποτα στη ζωή δεν είναι αίνιγμα", 1969

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

τουβαλίθι vs τάπερ

αποβροχάρης

από τον πάγκο